המדריך להדברת פסוקאים בבית

סדרת הפסוקאים כוללת חרקים זעירים שגודלם בין 1 מ”מ ל- 3 מ”מ.  צבעם יכול להיות  בהיר, לבן צהבהב וגם אפרפר. במראם הם אולי דומים לכינים, אבל מדובר בחרקים מסדרות שונות. אין קשר בין פסוקאים שהם חרקים חופשיים אשר אינם טפילים, לכינים המוצצות שהן טפילות של יונקים לדוגמה, או לכינים הקוססות שהן טפילות של עופות.
בעולם מוכרים כ-2000 מינים של פסוקאים. בישראל הוגדרו 40 מינים (Lienhard And Halperin, 1988). בשל הנזק המזערי לאדם כמות המחקרים על סדרה זו מוגבלת.

הפסוקאים מתחלקים לשתי קבוצות החיות במקומות שונים כאשר רוב המינים חיים בטבע, באתרים לחים, בסדקי העצים, מתחת לחלקים המקולפים שבעץ. מינים רבים חיים בעלוות העצים ולכן מכונים “כיני העלווה” (Barklice). כמו כן הם מצויים גם בעשביה וצמחיה נמוכה. ניזונים מחומר אורגני, פטריות, אצות, נבגים וכד’.
לקבוצה זו אין השפעה כלל על חיי האדם או רכושו. בקבוצה השנייה מינים מועטים שהסתגלו לחיות במשכנות האדם, באסמים, מחסנים או במבנים אחרים כמו ספריות ומוזיאונים.

האם הפסוקאים מזיקים לבני אדם?

הפסוקאים אינם עוקצים, לא מעבירים מחלות וגם לא גורמים נזק לבני האדם. בנוסף, הם אינם גורמים נזק לחומרים אורגניים כגון בגדים, שטיחים, ספרים.
השילוב של הקושי להדביר את הפסוקאים יחד עם האפקט הפסיכולוגי של חרקים קטנים שנמצאים בכל מקום בבית הופך אותם למטרד לא קטן.
עיקר הקושי להיפטר מפסוקאים נגרם בגלל שלא ניתן לרסס חומרי הדברה לכל מקומות המסתור והחריצים בהם הם מסתתרים.

גיליתם פסוקאים? כנראה שיש בבית בעיה של לחות!

הפסוקאים אוהבים מקומות לחים וגילויים בבית מעיד על קיומה של בעיית לחות, נזילה או רטיבות בבית.  בניגוד למה שנהוג לכנות אותם, הפסוקאים אינם כינים (כיני ספרים).
המראה המשתנה וההופעה בצבעים שונים יכול להטעות ולהידמות לצורתה של כינה.

אז מה הפתרון?

מאחר והדברה כמעט ואינה יעילה לפסוקאים הפתרון מגיע משינוי תנאי הלחות בסביבת המחיה שלהם. פתרון תקלות של נזילות או דליפות, אוורור חדרים חדרים נגועים, הצבת חומרים סופחי לחות (כדוגמת סיליקה ג’ל) ולפתרון ארוך טווח מומלץ לרכוש סופח לחות. סופח לחות (שנקרא קולט לחות/מוריד לחות/יבשן לחות/מסיר לחות) הוא מכשיר אשר מפחית את רמת הלחות בחלל בדרך כלל מסיבות בריאותיות וגם מטעמי נוחות. בחדרים כמו מרתפים או חדרי מגורים אשר אינם מאווררים כראוי או סובלים מחדירת מים עלול להיווצר גם ריח לא נעים של טחב וגם עובש אשר מסוכן לנשימה.

סופח הלחות משנה את מצב הצבירה של אדי המים שבאוויר לנוזל ואוגר אותם במיכל פנימי אותו יש לרוקן מדי כמה זמן כאשר הוא מתמלא. המים הנוצרים אגב, אינם מותאמים לשתייה ונחשבים למים אפורים אותם יש להשליך או לחלופין להשקות את הצמחים בגינה.